måndag, maj 31, 2010

Svärdet och spiran

Nu har jag äntligen läst ut denna "tegelsten".

Bild från CDon

Fakta
Författare: Ken Follett
Antal sidor: 1064
Utgiven: 1992 (på svenska)

I Svärdet och spiran får man följa flera parallella historier i 1100-talets England. Vi får bland annat följa Tom Byggare och hans familj, munken Philip, grevedottern Aliena och grevesonen William. Dessa historier förenas under berättelsens gång och deras gemensamma fasta punkt är den lilla staden Kingsbridge. Livsvillkoren för folket i England under medeltiden var inte att leka med. Diktatoriska grevar, makthungriga präster, missväxt, våld och våldtäkter hörde till vardagen.

Jag drar vissa paralleller till Katedralen vid havet men Svärdet och spiran är så mycket mer av allt. Jag tyckte att den var lite seg i början innan man lärde känna alla karaktärerna men efter ett par kapitel är man fast. Det är en gripande och detaljerad berättelse som verkligen fångar en. Det var flera kvällar som jag inte kunde släppa den ifrån mig utan jag låg och läste till långt in på småtimmarna för att få veta hur det skulle gå.
Berättarstilen kan liknas som vågor. Några sidor är allt frid och fröjd, ganska lugnt tempo och man får hopp om att allt kommer att gå bra men så händer något och det blir kaos, tumult och svårigheter. Otroligt spännande och en riktig bladvändare!
Det var min syster som tipsade mig om denna bok. Jag hade inga förväntningar på den så att läsa den blev en positiv överraskning. Jag och syrran brukar inte ha samma smak när det gäller litteratur men angående Svärdet och spiran kan jag hålla med henne om att den är jättebra!

Betyg och motivering till betyg: 10. Den har allt.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte ha getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

2 kommentarer:

Unknown sa...Best Blogger Tips

Yay! Visst är den fantastisk! Det är så gött på slutet när vissa personer får sitt straff :D Jag måste läsa om den snart, men jag vet inte var min bok har tagit vägen. Trodde att den låg i en låda i förrådet men jag kan inte hitta den :(

Ida sa...Best Blogger Tips

Jag tror bara de har 3:or i så fall.. haha. Fast ettor och tvåor finns det.. men inte om man vill bo i ryd/valla..