fredag, mars 19, 2010

Katedralen vid havet

Återigen har jag läst en av alla de böcker som T fått i födelsedagspresent eller julklapp. Den här gången är det ett riktigt epos...

Bild från Adlibris

Fakta
Författare: Ildefonso Falcones
Antal sidor: 666 (pocket)
Utgiven: 2006

Medeltidens Barcelona med omnejd. Boken börjar glatt med en bröllopsfest, men festens stämning övergår snabbt till rädsla och fruktan då feodalherren kommer till gården och hävdar sin rätt att få gå till sängs med bruden på hennes brudnatt. Bernat Estanyol, brudgummen, vill men vågar inte sätta sig upp mot sin herre.
Bernat är bokens första huvudperson och vi får följa hans kamp mot feodalsamhället och alla de orättvisor som de lägre klasserna och "det vanliga folket" fick utstå. Vi får även följa Bernats son Arnau som växer upp i Barcelona under sin fars beskydd. När Bernat lämnar jordelivet är det Arnau som är i fokus och allt det livet ger honom i fråga om kärlek, svek, fruktan och maktkamp. Under hela boken fungerar bygget av katedralen Santa Maria del Mar som en ram för allt som händer i Spanien, i Barcelona och i huvudpersonens liv.

Jag fick rysningar redan efter att ha läst några få sidor! En roman som handlar om människors liv och med historiska faktainslag, det var nästan för bra för att vara sant! Jag gillar historiska filmer och serier såsom Elizabeth och The Tudors, så detta var verkligen något för mig.
Jag ska inte sticka under stol med att jag var mest intresserad av hur situationen såg ut för kvinnor i Barcelona på medeltiden. Många av kvinnorna i boken är riktigt starka men det hjälper föga när adelsmännen och feodalherrarna hävdar sin rätt till kvinnornas kroppar med hjälp av (absurda) lagar och förordningar. Det är när man läser böcker som denna man inser att man är lyckligt lottad över att leva i Sverige på 2000-talet!

Betyg och motivering till betyg: 9. Den börjar så bra men så tappar den lite i fart på vissa ställen och jag blir uttråkad. Den är ändå så pass välskriven och spännande att den får näst högsta betyg!

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte ha getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

1 kommentarer:

Unknown sa...Best Blogger Tips

Du måste verkligen läsa Svärdet & Spiran och En värld utan slut, jag tror inte att du kommer att bli besviken!