lördag, mars 06, 2010

Tredje stenen från solen

Det som är "bra" med att vara sjuk är att man hinner läsa. Efter "The Dirt" hade jag ingen bok i hyllan som jag verkligen ville läsa så jag tog bara ut en som jag inte läst tidigare och det blev den här:

Fakta
Författare: Claes Holmström
Antal sidor: 369
Utgiven: 1994

Boken handlar om Jimmy som är 25 år och arbetslös. Han vill inte ha något jobb heller. Han vill hellre bara ligga hemma, knarka, festa, träffa tjejer och drömma om att bli en stor artist och låtskrivare. Han gör allt för att få KAS eller socialbidrag för att slippa arbeta. Det verkar nästan som att han har gett upp. Vi får tillbakablickar i tiden, till exempel på hans tid i lumpen och hans korta och ineffektiva studietid, för att förstå varför han är som är.

Jag vet inte vad jag ska säga mer för jag förstår inte riktigt denna boks syfte. Ska den vara rolig? Ska den vara tragisk? Ska man känna igen sig i eller förfäras över Jimmys livsstil? Kanske skulle en kille förstå den bättre än jag? Jag tvivlade faktiskt på om jag skulle läsa klart den överhuvudtaget, men det gjorde jag och här kommer omdömet...

Betyg och motivering till betyg: 2. Jag förstår inte vitsen med den helt enkelt men det är bra språk och något slags tragikomiskt i den som gör att den inte bara får 1.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte ha getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

3 kommentarer:

Unknown sa...Best Blogger Tips

Oj, ingen som har kommenterat än! Det verkar ju vara en skittrist bok. Varför skriva böcker som ingen fattar?

sa...Best Blogger Tips

det där är den bästa boken som någonsin skrivit. tragiskt att man aldrig kommer kunna läsa något bättre. slackerlitteratur när den är som bäst!

Anonym sa...Best Blogger Tips

Skitskojig bok, man behöver nog ha en stor dos humor för att uppskatta boken.
Han huvudpersonen är tragikomisk och ett patetiskt vrak vilket är paradoxalt underhållande.