tisdag, januari 10, 2012

Under ytan...

...finns stora och små. Fiskar alltså!

Idag åkte vi ut på en båttur på Röda Havet. Vi gjorde tre stopp, två snorkelstopp från båten och ett där vi gick iland på Giftun Island, på Mahmya-stranden. Jag har ju bara snorklat från stranden här nedanför så det var en jättehäftig upplevelse att hoppa i med snorkel och simfenor och upptäcka undervattensvärlden kring korallreven! Vid första stoppet simmade vi ganska fort fram till ett rev, jag kom lite efter men då kom en av "guiderna" och drog mig runt det stora revet (T hängde på duktigt) och pekade ut en massa firrar! Vi såg till och med en muräna! Det blev ganska rolig ordväxling mellan guiden (som inte pratar så bra engelska) och T.

Guiden pekar ut muränan för oss.
T: Is it dangerous?
Guide: No.
T: Will it bite me if I dive?
Guide: Yes.

Haha, så ja, den var farlig :P
Vid det andra stoppet stannade jag kvar på båten för att bli varm och torr, men T hoppade i. Han sa efteråt att det första stoppet var bättre, för reven var mer slitna vid det andra. Jag såg ändå många fiskar från båten!
Stoppet på Mahmya-stranden var härligt. Vi solade en stund, sen tog vi på oss mask och snorkel och hoppade i. När vi simmat ut en bit hamnade vi i ett stort fiskstim, en man delade ut mat till fiskarna där, så vi stannade och kollade. SÅ häftigt! Det mest häpnadsväckande är att fiskarna inte alls är skygga. Man kan nästan simma rakt på dem.

Vi är nu hemma på hotellet igen och det känns fortfarande som att världen gungar. Jag är så glad att vi bestämde oss för att åka på den här båtturen! Vi hade gått miste om så många fiskar annars :)

2 kommentarer:

Kattis sa...Best Blogger Tips

Härligt, härligt! Det blir kul att få se era bilder när ni kommer hem!
Kramar mamsen o papsen

Carro sa...Best Blogger Tips

Haha, vad kul med den där guiden. Han måste ha menat att fisken inte är farlig så länge ni sitter i båten. Därav ett NO som svar. Läste om det där med duschvattnet. Det där har jag också fått erfara, hemskt när man måste tvätta och tvätta och man inte märker någon skillnad. Kanske bättre med torrschampoo i såna situationer. Skönt att ni är väl hemma igen, välbehållna och lyckliga :)
Kramisar Carro