söndag, januari 08, 2012

Heyheyhey it's a sunny holiday!

Så går refrängen till hotellets lilla jingle som de spelar vid poolen varje dag. Snacka om att man blir hjärntvättad!

Vi har haft några fantastiska dagar här i ökenland!
Här kommer en liten uppdatering.
Torsdag 5/1: utflykt till Luxor. Busstur som tog flera timmar, men det var det helt klart värt! Vi besökte Karnak-templet, åkte tvärs över Nilen på en liten flodbåt, besökte Hapchetsuts (den enda kvinnliga faraons) dödstempel, såg Memnon-stoderna och gick ner i gravkamrar i Konungarnas dal. Så himla häftigt alltihop! Det är helt fantastiskt vad egyptierna åstadkommit! Vi hade en jättebra guide med oss som gjorde utflykten så himla bra (även om hon var dansk ;))!

Coola pelare i Karnaktemplet

Båttur över Nilen

Mannen vid några statyer i Hapchetsus dödstempel


Fredag 6/1: bussturen till och från Luxor tog på krafterna så vi sov länge. På eftermiddagen gick vi på bazaren och kollade lite efter presenter till familjen. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt att man ska pruta på allt. Fasta priser från början någon? T är den som får förhandla. På kvällen åt vi på Hard Rock Café i de finare och nyare delarna av Hurghada. Helt ok!

Lördag 7/1: vi låg på stranden HELA dagen! Äntligen mindre vind och mycket värme! Jag badade i havet och i poolen, T vågade sig bara i poolen ;) På kvällen åt vi middag med en av mina gamla Lihtösen-kompisar! Hennes bror arbetar som Ving-guide här i stan, så hon och hennes pojkvän hade tagit en sista minuten för att hälsa på honom och så passade vi på att träffas. Hur kul som helst! :)

Idag har vi också legat på stranden hela dagen och jag har för första gången i mitt liv snorklat! T vågade sig ner i havet och hade lite snorkelskola med mig ;) Vi såg några öronmaneter (blä!) och ganska många fiskar, fast alla såg likadana ut. På tisdag ska vi förhoppningsvis åka på en snorkeltur. Det har ju varit ganska kallt, har vi tyckt, men havet är faktiskt riktigt behagligt så vi känner att vi nästan måste åka på en båttur så att vi får se lite mer. Det får bli till att skaffa simfenor till mig ikväll.

För övrigt blir mitt hår aldrig rent i det egyptiska duschvattnet. Jag tar schampo två gånger men ändå känns det inte rent och det ser inte heller rent ut. Jättestörigt! Så om ni tycker att jag har fett hår på bilderna är det inte för att jag inte har tvättat det utan för att vattnet är oljigt...eller nåt :P

Mamma, vi har inte skickat några vykort så du får gärna läsa upp min blogg för mormor. Det får bli bildvisning när vi kommer hem! :)
Hoppas allt är bra med er däruppe i Norden!

1 kommentarer:

Kattis sa...Best Blogger Tips

Kul att läsa vad ni har för er!
Låter som en härlig och omväxlande semester!Njut! Här börjar jobbarnerverna sätta igång. Har förberett skolan hela dagen!
Kramar från Ljungsbro