tisdag, januari 26, 2010

Terminen är igång!

Igår började jag min näst sista termin på Lärarprogrammet. Känns helt galet att jag bara har det här året kvar! Vi var ju på handledning för examensarbetet förra veckan och då kändes det verkligen som "shit, jag är snart klar och ska ut och slåss på arbetsmarknaden".
Men som sagt, ett år kvar.

Kursen jag började igår är "Pedagogiskt arbete: Läraren och lärarens arbete" och det märks att man är tillbaka i pedagogiskt arbete igen när de man läser med
1, inte läser mot samma år (vi är lärarstudenter inriktade mot grundskolans tidigare år, lärarstudenter inriktade mot grundskolans senare år och lärarastudenter inriktade mot gymnasieskolan blandade hur som helst i klasserna),
2, folk reagerar på att vi ska läsa en engelsk text (jag vill ha fleeeer!!!),
3, man inser att man hamnat i en grupp som inte alls har samma ambitioner som en själv.
Jag var ganska bitter när jag kom hem igår men T muntrade upp mig! Och idag pluggade jag med E. Vi ska skriva examensarbete tillsammans och det känns som att vi har ungefär samma ambitioner. Så det ska nog gå bra ändå! De första dagarna på kursen har dock skrämt upp mig en del. Jag har börjat tvivla på mina ledaregenskaper och funderar på att gå en ledarskapskurs för att bli säkrare. Men samtidigt vet jag ju att man utvecklas hela tiden i sin ledarstil och jag lyckades ju ha pli på eleverna i sommarskolan, så så dålig ledare kan jag inte vara....

Skypeade en stund med H igår, innan min mick la av. Var såååå härligt att höra hennes röst!! *sakna* Ska bli så kul att resa med henne, T och M till Prag!!! :)

Jag pluggade till 18.30 idag, sen körde jag lite på orbitreken och sen kom T hem vid 19.15 så det blev jättesen middag. Vi är båda jättetrötta så jag säger godnatt nu :)

2 kommentarer:

Kattis sa...Best Blogger Tips

Du har bra ledaregenskaper! Tvivla inte!Varma kramar från en som vet! Mamsen

Ida sa...Best Blogger Tips

bara för att man inte har samma ledaregenskaper som andra behöver dom inte vara dåliga. Det gäller att hitta en stil som passar dig själv..

Jag har själv jobbigt mycket på min ledarstil och den är inte lik någon annans men oftast så funkar den.. Övning ger färdighet och ingen är perfekt i början!

Och var inte så orolig Annie. Kursen är bra, och man behöver inte vara beroende av de andra hela tiden.. Du fixar det med din egen ambition!