måndag, januari 18, 2010

Linda - som i Lindamordet

Jag har länge velat läsa en bok av GW Persson. Han verkar ha koll på det han gör men jag har aldrig orkat kolla mer än några minuter när han är med i TV, så jag tänkte att han kanske skriver bättre än han pratar. Jag gav två GW-böcker till T i födelsedagspresent men han hade redan läst denna så då tog jag över den.

Bild från Bokia

Fakta
Författare: Leif GW Persson
Antal sidor: 504 (pocket)
Utgiven: 2005

Som titeln anger så handlar denna roman om ett mord. Ett mord på en kvinnlig polisaspirant vid namn Linda, hemmahörande i Växjö. Växjöpolisen får hjälp med mordutredningen från Rikspolisen, bland annat av kommissarie Bäckström. Det är Bäckström som dominerar i boken och han är en riktig mansgris. Ibland smålog jag åt hans kommentarer, men mestadels är han bara tragisk. Det är Bäckström som man orkar "hålla reda på" igenom hela boken. Det förekommer så många karaktärer, ett helt gäng med poliser, misstänkta och anhöriga till offret vilket gör att det ibland är svårt att hänga med. Vem var det som sa vad? Vem var det som gjorde vad? Vem var den här mannen nu då? På grund av detta tycker jag att boken blir spretig och jag var tvungen att lägga ifrån mig den för att jag helt enkelt inte orkade läsa den.

I dialogerna skriver GW talspråk och det kan kännas äkta ibland, men jag stör mig mest på att infinitivmärket att byts ut mot och, till exempel "Vi kommer och sitta och höra på hans gnäll i tre timmar till" (99). Boken känns ändå trovärdig i fråga om hur poliserna arbetar och lever, vore väl konstigt annars med tanke på GW:s kunskaper.

Betyg och motivering till betyg: 2. Boken tar aldrig riktigt tag i mig som läsare och det känns som att hela historien bara spretar åt alla möjliga håll.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

5 kommentarer:

Beauty By Beata sa...Best Blogger Tips

Nej, jag har inte en aning om vad den kostar. Men den är nog inte billig.. =)

Jossan sa...Best Blogger Tips

Lindamordet är inte helt rätt bok att börja med om man ska läsa GW, den och "den som dödar draken" är rena avstickare från den andra av de två trilogierna som han skrivit.

Lindamordet är den sämsta boken, det är som du säger att den inte tar tag i en och det tycker jag är för att man faktiskt inte får reda på vem Linda egentligen är.

En ganska tjock bok som inte ger så mycket. Håller också med att man glömmer av konversationer och sitter och bläddar tillbaks i alla GW:s böcker. Karaktärerna kan jag dock meddela är de samma i alla hans böcker, så de lär man känna på vägen. :)

Unknown sa...Best Blogger Tips

Nä, GW är ingen storfavorit hos mig heller. Böckerna saknar något som fångar mitt intresse. Om han skulle skriva medeltidsdeckare så skulle jag nog vara mer intresserad :)

Beauty By Beata sa...Best Blogger Tips

Tack!! Ja, men det hör ju sommaren till ;)

Martin sa...Best Blogger Tips

Jag lyssnar på denna bok i bilen. Bäckström är en riktig skön prick, och för den som gillar polisintriger är boken en höjdare!