måndag, januari 11, 2010

Kinesen

T fick Kinesen av Henning Mankell i födelsedagspresent men jag bestämde mig snabbt för att låna den. Jag tycker väldigt mycket om Mankell så jag hade höga förväntningar på denna.


Bild från Leopard Förlag

Fakta

Författare: Henning Mankell
Antal sidor: 581 (pocket)
Utgiven: 2008

Utan att avslöja för mycket handlar Kinesen om mord, eller ska vi säga ett regelrätt massmord, som begås i en by i Hälsingland. Som en ganska vanlig deckare alltså. Men Kinesen är ingen vanlig deckare. En domare från Helsingborg finner en personlig koppling till morden och här börjar en historia utöver det vanliga. Birgitta Roslin, domaren, räknas som huvudpersonen i boken och det mesta kretsar kring henne, men boken är uppdelad i flera delhistorier med andra karaktärer som på ett eller annat sätt har att göra med morden. Det är svårt att skriva så mycket mer om handlingen utan att avslöja allt ;)
Jag kan inte säga att jag kan så mycket om Kina men efter den här boken vill jag veta mer. Det mesta Mankell skriver om Kina känns trovärdigt och jag lärde mig en hel del. I något kapitel blev det lite väl faktaspäckat och lite långtråkigt men det var viktigt för historiens fortsättning, så man får ha överseende med det.

Jag tycker att Kinesen är en av Mankells bästa böcker och vill man ha en deckare som har lite mer än bara poliser, åklagare och brottslingar ska man absolut läsa den. Och kanske lär du dig något på kuppen?!
Personligen tyckte jag väldigt mycket om att stora delar av boken utspelar sig i Hälsingland :)

Betyg och motivering till betyg: 9. Det faktaspäckade och långtråkiga kapitlet drar ner boken från full pott.

(Betygskala 1-10 där 1 är "borde inte getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

1 kommentarer:

Ida sa...Best Blogger Tips

Ah.. kanske ska läsa den.. Har haft svårt att hitta bra böcker det senaste. Det mesta har känts tråkigt och samma.

Tack för tips!