söndag, januari 24, 2010

Smuts

Jag har tidigare läst Flickan och skulden samt En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam. Det är bland det hemskaste jag läst men jag beundrar Wennstam som orkar skriva så otroligt viktiga böcker. För några veckor sedan var Wennstam med i söndagsintervjun i DN och jag fick då reda på att hennes tredje spänningsroman kommit ut. Jag hade inte koll på att hon hade skrivit två "vanliga" romaner efter "faktaböckerna" så jag beställde snabbt hem Smuts och Dödergök för att se vad de gick för. Jag började med denna...

Bild från Adlibris

Fakta
Författare: Katarina Wennstam
Antal sidor: 405 (pocket)
Utgiven: 2007

Smuts handlar främst om Jonas Wahl som är en så kallad kändis-advokat. Han har blivit känd genom att företräda utsatta kvinnor. Han ser bra ut, har en vacker fru och fina barn och såklart ett vackert hus. Allting verkar jättebra. Men detta är bara en fasad. I själva verket är Jonas inte bättre än någon annan. Han är, i min mening, en ynklig människa. Jonas går till prostituerade. I tjänsten försvarar han utsatta kvinnor, men på fritiden utnyttjar han dem. Snacka om dubbelmoral! Jag känner att jag inte kan säga så mycket mer om själva handlingen, men det finns såklart fler karaktärer än Jonas som spelar stor roll för handlingen i boken.

Jag äcklades många gånger när jag läste denna. Den är verklighetstrogen, detaljrik, angelägen och författaren själv skriver i slutordet att hon har inspirerats "av en verklighet som många gånger överträffar vad man i sin vildaste fantasi någonsin kan hitta på" och att det som händer i boken i högsta grad är "en del av vår samtid och en realitet" (403). Tanken på att det som händer i boken försiggår runt omkring oss gjorde att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Jag blev illa berörd, jag blev förvånad, jag blev illamående men jag var ändå tvungen att läsa klart den. Även om det är fiktion så tycker jag att det är en viktig bok att läsa. Men har du inte läst något av Wennstam rekommenderar jag dig att börja med Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman.

Betyg och motivering till betyg: 8. En riktigt bra bok men samtidigt tror jag att man måste vara ganska stark för att orka läsa den. Det blir lite för mycket äckelkänslor mellan varven.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

3 kommentarer:

Arwenohusseomatte sa...Best Blogger Tips

Ooo nu blir jag ännu mer intresserad av katarina Wennstam. Senast ut var väl Alfahanne också? Men den har du inte gett dig på än va?

Så kul med alla dina boktips! Fortsätt med dem!

Annie S sa...Best Blogger Tips

Vad bra :) Jag vill läsa Alfahannen men den har inte kommit ut i pocket än. Jag är pocketnörd :)

Arwenohusseomatte sa...Best Blogger Tips

pocket passar plånboken väldigt bra :)