söndag, augusti 28, 2011

Mitt Iran

Jag fick låna denna av en god vän och jag tackar ödmjukast för att jag fick chans att läsa den.

Fakta
Författare: Shirin Ebadi
Antal sidor: 261
Utgiven: 2006
 
En självbiografi om Shirin Ebadi, en iransk kvinna som fått Nobels fredspris. Shirin växer upp Teheran och utbildar sig till domare. Hon blev en av Irans första kvinnliga domare, men efter revolutionen ansåg den teokratiska regimen att kvinnor inte kunde vara domare, så hon blir degraderad till administrationspersonal. Senare öppnar hon sin egen advokatbyrå där hon hjälper utsatta människor i ett land där mänskliga rättigheter sällan tas på allvar. 

Jag är så glad att jag läst denna. Jag har fått större inblick i Irans historia och turerna fram och tillbaka i regimskiften och revolution. En viktig bok. Läs den.

Betyg och motivering till betyg: 10. Den är viktig.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

0 kommentarer: