måndag, juli 12, 2010

En värld utan slut

Jag har äntligen läst ut "fortsättningen" av Svärdet och spiran, det tog sin lilla tid.

Bild från CDon

Fakta
Författare: Ken Follett
Antal sidor: 1205
Utgiven: 2009 (på svenska)

Liksom i Svärdet och spiran får vi i En värld utan slut följa flera parallella historier som på ett eller annat sätt vävs samman till en enda historia, men nu i 1300-talets England. Vi får följa Merthin som börjar som byggmästarlärling men som sedan inser att han klarar sig bättre på egen hand, Caris som är en nytänkande och innovativ ung kvinna som ifrågasätter gamla läromästare, Ralph som eftersträvar att bli riddare och earl och Gwenda som gör allt för att få mannen hon älskar. Eftersom boken sträcker sig över så många år är det svårt att sammanfatta allt som händer, men bland annat försöker England och dess befolkning klara sig igenom pesten och Digerdöden.

Jag kom nog aldrig riktigt in i denna bok, jag tyckte den var seg och höll inte samma tempo som Svärdet och spiran. Det enda som jag tyckte var riktigt, riktigt bra var avsnitten om Caris och om hur hon "utvecklar" en alternativ läkarkonst. Jag tycker nog att man bör läsa En värld utan slut om man tyckte om Svärdet och spiran, men man ska inte ha för höga förväntningar.

Betyg och motivering till betyg: 7. Den är välskriven och spännande, men jag kommer aldrig in i den ordentligt.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte ha getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

0 kommentarer: