onsdag, maj 11, 2011

Egoism i trafiken

Jag cyklar som sagt till jobbet varje dag och på den korta biten (det tar max 10-15 min) hinner jag se mycket som oroar mig. Här kommer en lista:

* Cyklister som inte ser sig för när de ska svänga vänster. Man visar inte tecken utan "visar" att man ska svänga genom att bara svänga över på andra sidan vägbanan. Ska jag vara någon slags tankeläsare?

*  Bilister som inte tänker på att det finns andra trafikanter i trafiken (i det här fallet cyklister). Vid vissa korsningar prejar de nästan upp en på trottoaren. Tänk om någon cyklist skulle repa deras bil för att de kör för nära? De tänker de minsann inte på, för fortast fram vinner.

* Cyklister som sms:ar/ringer samtidigt som de cyklar/vinglar över hela cykelbanan. Vad är det som är så viktigt att man måste ringa från cykeln? Ring precis innan du sätter dig på cykeln så slipper vi andra cyklister väja för dig, vingelpelle!

* Cyklister som tror att cykelbanan är fyra-filig åt båda hållen. Man behöver inte tävla med sina medtrafikanter om vem som kommer först fram till rödlyset!

* Cyklister som c-y-k-l-a-r  s-a-k-t-a. Man kan ju i alla fall försöka följa med i trafikflödet.

* Cyklister som kör om på höger sida. Man kör om på vänster. Man förväntar sig inte att någon ska köra om på höger sida. Jag blir alltid lika rädd!

* Cyklister som cyklar på trottoaren och aldrig kan bestämma sig för när de ska "köra ner" på cykelbanan istället. Bestäm er någon gång!

* Gångtrafikanter som går på cykelbanan (cyklisterna ska köra i filen längst ut mot bilvägen om det inte finns markeringar). Oftast har de också hörlurar i ögonen så att de inte hör när man kommer bakom och plingar, eller så går de fyra-fem personer i bredd och sprider sig som yra höns över hela cykel/gångbanan så att man ändå måste halvstanna. Eller, ve och fasa, både hörlurar och flera personer i bredd på en gång!

* Cyklister som cyklar tre-fyra personer i bredd och som verkar tycka att jag ska väja för dem. Vilket jag nästan alltid får göra,  för det "går ju inte" att sluta prata med sina kompisar en sekund.

* Kortfattat: försök att vara en medtrafikant, inte en mottrafikant, och var inte (alltför) egoistisk.

Nu har jag bitchat klart för idag! Ta det lugnt i trafiken!

2 kommentarer:

Jossan sa...Best Blogger Tips

Människor är egoistiska.

Ex. När du kör in på en parkering till en stormarknad ska alla med kundvagn hålla sig borta och låta en komma fram. När man sedan själv har stigit ut ur bilen och grabbat tag i en kundvagn, då kan gott bilister hålla sig undan så att man kommer fram! testa nästa gång du kör till stormarknaden, det slår inte fel.

Annika sa...Best Blogger Tips

Ja kära du de är ofta man blir lite orolig för mänskligheten när man sitter på sadlen:) Men attans vad man saknar att susa fram på cykelbanan när man inte kan det längre.