lördag, augusti 14, 2010

Patient 67

Vi har pratat om att se filmen Shutter Island som bygger på Dennis Lehanes bok med samma namn, och som på svenska heter Patient 67. Jag hade helst velat läsa den på originalspråket engelska men HumSam-bibblan hade bara den svenska översättningen så det fick bli den. Vi såg filmen igår men jag somnade i soffan efter ungefär halva så jag kan bara uttala mig om boken ;)

Bild från Cdon

Fakta
Författare: Dennis Lehane
Antal sidor: 407
Utgiven: 2003

Året är 1954. Teddy Daniels och Chuck Aule, båda federala sheriffer, åker till mentalinstitutionen Ashecliffe Hospital som ligger långt ut i Boston Harbor för att utreda en rymning. De förhör både patienter och personal men ingen kan säga något om den förrymda Rachel Solando. Medan Teddy och Chuck är på ön drar en storm in och det blir kaos på hospitalet när elaggregaten lägger av, fångar kommer lösa och byggnader slås sönder av träd och bråte som rivits med av stormen. Teddy har varit soldat i världskriget och har sett saker där som för alltid etsat sig fast på hans näthinnor, och han kan inte glömma sin fru, som gick bort på ett mycket tragiskt sätt. Under sin vistelse på Ashecliffe blir Teddy mer och mer osäker på vad som är dröm och vad som är verklighet. Är någon ute efter honom? Och vad är det egentligen de gör i bakom murarna i C- paviljongen? Vad är det som pågår i fyren längst ut på ön?

Patient 67 liknar inte något annat som jag har läst och jag tycker att jag har läst en hel del. Den psykiska stressen som Teddy känner går verkligen fram till läsaren och man vill bara att allt ska ordna sig för honom. Det är inte mycket blod eller våld, utan det är den molande psykiska påfrestningen och spänningen som gör att man knappt kan sluta läsa.

Betyg och motivering till betyg: 9. Om jag hade läst den på originalspråk hade jag nog gett den en 10:a, men man tappar mycket i översättningen hur duktig översättaren än är.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte ha getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

1 kommentarer:

Ida sa...Best Blogger Tips

Vi hade den på vår bokcirkel i våras. Tycker också den är grym! Filmen lyckades jag somna i jag också.. men filmen tappar ju väldigt mycket då man missar språket som ju är väldigt udda i boken. Dock är handlingen exakt samma så man kan lika gärna läsa bara boken =) Det enda som skiljer sig lite är slutet som är mer tydligt i filmen..