måndag, augusti 30, 2010

Det här med träning

Nu såhär på hösten ser många chansen till nystart. Man kanske börjar plugga i en annan stad, flyttar ihop med pojkvännen/flickvännen eller börjar träna.
Jag har lagt på mig lite för många "sambokilon" under våra år tillsammans och vill komma tillbaka till den fina formen jag var i innan vi flyttade ihop. Och nu ser jag min chans till nystart! Jag har funderat och diskuterat med T om vi ska börja träna på Korpen eller om jag ska försöka vara disciplinerad och träna hemma.

Fördelarna jag ser med att träna på ett gym är:
* att man har tillgång till riktiga maskiner
* att man har tillgång till personal som kan hjälpa en om man har frågor
* att det kan bli en skön rutin för att komma hemifrån

Dock ser jag fler nackdelar med att träna på ett gym, och de jag har kommit fram till är:
* att det kostar pengar för gymkortet
* att det kostar pengar med träningskläder
* att det är en bit till gymmet så att jag kanske drar mig för att åka dit (så var det när jag hade träningskort på Campushallen)
* att jag har många grejer hemma som jag kan träna med, till exempel Orbitreken, och att vi har ett motionsspår alldeles runt knuten.
* jag tycker inte om när andra kan se mig träna

Jag har så smått kommit igång med träningen hemma och det talar förstås också mot att börja på gym. Jag promenerar varje dag, jag kör Zumba, kör diverse styrketräning med gummiband (och ska skaffa några hantlar), jag "springer" på Orbitreken och jag tänker börja köra delar P90X-programmet. Ganska mycket allround-träning alltså. Jag försöker även äta mindre och dricker mycket vatten.

Hur tänker ni när ni vill komma igång med träning? Tips och idéer mottages tacksamt!

Jag vill ha tillbaka den här magen!

1 kommentarer:

Erika Hultberg sa...Best Blogger Tips

Det bästa tipset när man är lite lat i början är att träna tillsammans med någon, är lättare att få det gjort när man pushar varandra!
Du kan träna med mig på Actic i stan om du vill ;)
Jag skulle gärna vilja ha det där Zumba av dig! Kan man få komma över nån dag och bränna det tror du? Kram