fredag, maj 09, 2008

Verbpanik

Har suttit med spanskan i två dagar nu för att försöka få in allt jag missat och det är inte lite!!! Alla verbformer ska kunnas imorgon då jag skriver tentan! Pretérito indefinido, presente de subjuntivo, imperativo afirmativo, pretérito imperfecto, futuro de indicativo, futuro perfecto de indicativo, condicional, pretérito pluscuamperfecto, pretértio prefecto och såklart indicativo och de där vanliga verbformerna....
Jag kan nog lära mig hur man konstruerar varje verbform men hur sjutton ska jag hinna lära mig när man ska använda vad? Ok futurum och konditionalis kan jag väl gissa mig till men imperfekt, perfekt och pluskvamperfekt?!?! De är ena riktiga slamkrypare...gissar jag på det ena är det det andra som är rätt, gissar jag på det andra är det det tredje som är rätt....osv. Blir helt knäpp! Det jobbiga är att Tor är i Uppsala så jag har ingen som kan tycka synd om mig eller gå med mig till tentan....kommer vara duktigt nervös imorgon 13.30! Måste gå upp senast 8 så jag hinner plugga mer...

Ska bli så skönt att komma ut till Unön imorgon eftermiddag och "bara" läsa litteratur till seminariet!
Nu ska jag ta en dusch och sen blir det back to los verbos!

0 kommentarer: