måndag, juni 13, 2011

MÖHIPPA!!!!! Del 2

Jag ska nu försöka beskriva den underbara möhippehelgen 10/6-11/6 2011.
Jag kan redan nu säga att det kommer att bli ett långt inlägg och då har jag säkert glömt hälften. Jag var tvungen att sätta mig ner med ett block och skriva för hand först, det blev tre A4-sidor. So, here we go....

T och jag hade kommit hem från stan och hunnit städa av lägenheten lite. Vi sitter vid våra datorer när det ringer på dörren. Det ringer inte på dörren hemma hos oss annat än om det är JV eller RT, så jag säger åt T att öppna, men han säger att jag ska öppna, men jag vägrar. Han går och öppnar och det blir alldeles tyst. Sen hör jag syrrans "Nu är det möhippa!" och in kommer hon och min vän Kakan. Jag får en packlista i näven och ska snabbt packa ihop allt det som står på den, till exempel gummistövlar, finklänning och finskor (glömde dock det senare), boll (men inte Bolla), underkläder, spanskt-svenskt lexikon, pass, shorts, varma kläder, necessär, tutmackapär, toapapper osv. T hjälpte mig med att ta fram saker men de stressade på mig som små tokar!

Vi tar sätter oss i syrrans bil och kör mot Mjölby. Jag har ångest över att jag har med min balklänning men inga skor som matchar så vi åker in och hämtar syrrans extra par finskor och kör sedan vidare. Jag har ingen koll på vart vi är på väg, jag känner inte igen vägarna och vi åker och åker. Åker igenom Ödeshög och efter en stund säger syrran att jag måste blunda i några minuter. Vi svänger av och då får jag titta igen. Vi åker på en supergullig liten landsväg och vi åker längre och längre in, förbi hus och en massa hagar. Åker förbi en hästhage och jag säger typ "Kolla hästar!" och i nästa ögonblick ser jag skylten för Njords turridning. Mitt hjärta tar ett skutt, men vi åker förbi....och stannar vid stallet!

Vi blir välkomnade av en tjej som visar oss vårt rum. Vi ska sova över på gården! Vi packar upp lite och går sedan ner till annexet där det står frukt och cider uppdukat i relaxavdelningen, den vedeldade bastun är igång och jacuzzin bubblar för fullt. Vi byter om och hoppar i plurret. Vid den här tiden regnar det så vi sitter i regnet och badar i 39-gradig jacuzzi. Oerhört härlig känsla! Efter lite bastande hugger vi in på frukten och sedan kör en i taget Liggande 8:an, kinesisk utrensade behandling. Det är än så länge jag, syrran och Kakan men jag får veta att H är på väg från Uppsala!

Efter lite mer bad duschar vi och gör oss i ordning för trerätters middag. Vi svidar om till balklänningar och får in en fantastiskt god förrätt, toast med renfilé och kantarellsås. Till huvudrätt blir det kalasgod (och matig) fisksoppa. H anländer och vi får kaffe och en hel prinsesstårta till efterrrätt, dessutom med mitt namn på! :) Eftersom H inte har hunnit med jacuzzin blir det återbesök i spa-avdelningen mitt i natten, denna gång med champagne! När vi bubblat klart är det sängdags och det kändes precis som att vara tillbaka på ridläger. Så mysigt!

Lördag morgon får vi frukost innan vi svidar om till ridkläder som syrran haft med sig. Vilken underbar känsla att få sätta på sig sina cowboychaps igen! Vi går till stallet och där står fem hästar sadlade och klara. Eftersom H var mest newbie fick hon fina och underbart snälla nordsvensken Svarten, jag hade redan kärat ner mig i korsningsponnyn Tindra, syrran fick matvraket Amadeus och Kakan fick den fina fjordingflickan Freja. Vi fick hjälp vid uppsittningen och satan, vad stel jag var, men vad underbart att få sitta på hästryggen igen! Jag var lycklig ända in i hjärtroten! Vi rider en uteritt på ca. en timme på fantastiska ridvägar i härliga skogar och själen jublade! Efter första traven ville jag bara ställa mig upp och skrika "Yihaaa!!!!", en sådan lycka. Ritten tog slut alldeles för fort men Ellinor (turledaren) frågar om vi vill rida ut Svarten och Amadeus till hagen, barbacka. Svar: JA! Jag paxar Svarten och vill knappt hoppa av efter att ha kommit upp på hans breda och mjuka rygg. Så underbart! Lite skakiga i benen får vi fika innan vi duschar, packar ihop och åker hemåt. Jag och syrran skulle hem till mamma och pappa, så vi åker förbi Mjölby och hämtar hennes grejer som hon behöver. Det är en j-la massa grejer för en natt, men jag tänker inte mer på det.

Väl hemma på parkeringen behöver alla tre låna toan så vi går in, jag ropar "Hallå" till T som sitter vid datorn, precis som vanligt. "SURPRISE!!!!!!!" skriks det från vardagsrummet och fram hoppar E, RW, Lisa, Miss J, Lollo och Empan. Tydligen så skriker jag till, men det har jag faktiskt inget minne av, så chockad blev jag! Jag var helt inställd på att jag och syrran skulle hemhem, snacka med päronen och ha en lugn lördagkväll. Men här fortsätter alltså möhippan och går in i Fas 2.

Det fixas fram sittplatser i vår trädgård och det dukas fram picknick på bordet. Jag får ett glas vin i näven och det skålas.Vi äter underbar mat och pratar. Lisa inleder nästa moment med att säga "Alla vi här känner ju dig, men vi känner ju inte varandra". Jag får lappar med påståenden, ett om varje person, och jag ska lista ut vem som sagt vad. Efter två eller tre försök får jag det rätt och sen får jag presentera flickorna och de får förklara sina påståenden. Så roligt! :) Sen får jag i uppdrag att göra min egen brudkrona med material som Lisa haft med sig och till denna brudkrona får jag en slöja. De här två accessoarerna har jag på mig resten av dagen och känner mig superfin! Syrran frågar vilka tapas jag vill ha till middag och jag har ju mina favoriter, Gambas al ajillo och dateles con bacon. Tillsammans med de andra kommer vi på några fler tapas som vi ska ha till middagen.

Vi går i samlad tropp till centrum för att handla och på vägen blir det utmaningar såsom spotta godisgrodan längst och äta en ½ citron. Jag vann ingenting men det var lika roligt ändå! Efter storhandling på Homebuy går vi hemåt och där väntar ytterligare två utmaningar, blindtest på kryddor (känna igen doften) och äta upp en sockerbit som hänger på snöre. Jag hade ett rätt på kryddorna och förlorade sockerbiten, men återigen, det var lika kul för det! Sedan är det dags för tapastillagning. Förutom några frågor om var saker och ting finns i vårt kök, behövde jag inte lyfta ett finger. Jag satt och drack vin. Vi dukar vid glasbordet i vardagsrummet, det blir trångt men mysigt. Tapasmiddag med tinto de verano och vin och allt är supergott! Vi förflyttar oss till soffan för efterrrätten, jordgubbar med myntasocker och vaniljglass. Under efterrätten får jag "gå tipspromenad" om min blivande make, men eftersom det regnar sitter vi inne. H läser frågorna och jag tänker högt innan jag svarar. Jätteroliga frågor! Straffet för ett felsvar på någon fråga är en tequila och för att få gifta mig med T måste jag ha minst 12 rätt av 16 frågor. Jag får 13 rätt! :)

Här kan man säga att förfesten börjar. Vi dricker vin, byter om till partystassen, fixar hår och smink, snackar, skrattar, dansar lite (jag och Empan gör "La Bomba") och sedan kommer tequilan fram, tre fel = tre tequila. Tur att vi hade ätit så mycket ;) Efter midnatt tar vi bussen ner till stan i sällskap av "festisen" (en mojito-box). Utgång deluxe på Harrys! Jag har inte dansat så mycket på flera år! ;) Jag har min slöja på mig och jag blir av med den tre gånger men jag får tillbaka den varenda gång! Den har polerat Harrys dansgolv, blivit impregnerad av öl och sedan kommit med hem (jag tvättade den idag). Vid stängning tar vi oss till bussen och knökar in oss på en knökfull buss. RW och H skulle sova över hos mig men även E ser till att jag kommer hem ordentligt.

Jag hade svårt att somna den kvällen. Jag låg och tänkte på allt som hade hänt, vad alla hade fixat och donat för lilla mig! Tänkte på allt kul och på vilka fina underbara vänner jag har. H och RW skulle hem med tåget igår och jag ansåg att möhippan inte var slut förrän de sa hejdå och gick.

Som sagt, långt inlägg. Jag har säkert skrivit i olika tempus också, men jag ville bara få ner allt. Jag har nog, som sagt igen, glömt hälften och förvrängt citat men detta är hur jag upplevde min möhippehelg!

Stort tack till alla inblandade! Det var den bästa möhippan någonsin! Tack för att ni finns!

2 kommentarer:

Lisa - Sockerrus sa...Best Blogger Tips

Låter som en fantastiskt kul helg :-)

Tack för alla fina kommentarer på bloggen. Blir lika glad varje gång :-)

Arwenohusseomatte sa...Best Blogger Tips

Yey vilken hippa! Synd jag missade dig på harrys, där var jag med den möhippan som tyvärr krockade med din. Helst hade jag velat dela mig på två så jag kunde delat din dag också!

Pussar och kramar /Lenin