onsdag, mars 16, 2011

Nya träningsskor

Det har varit lite dåligt med träningssnack på bloggen ett tag, men nu när vårsolen börjar titta fram ska det bli ändring på det. Idag var jag nämligen och köpte nya löparskor. Jag har haft mina gamla Rykä walkingskor alldeles för länge, det är ingen stoppning kvar i hälen! Dessutom vill jag försöka börja springa eller åtminstone jogga för att komma i form.

Jag åkte ner till en av stans stora sportkedjor och kollade runt lite. Med tanke på att det var onsdagsförmiddag var jag nästan ensam i butiken och fick hjälp nästan direkt. Han som hjälpte mig kan vi kalla N. N frågade vad jag hade för kriterier för skorna i funktion, pris osv. Sedan jag stukade fotleden har jag haft svårt att hitta tillräckligt stabila skor och det berättade jag för N. Då frågade han om jag ville göra ett springtest för att se hur mitt steg ser ut när jag springer och jag tänkte att det var väl lika så bra det. Har jag gått med fel BH i flera år så har jag säkert gått med fel skor också! Så upp på bandet, gå fort och sen springa i någon minut, medan det hela filmades. N kunde se att min vänstra fotled var lite svagare än den högra. Så han plockade fram en massa skor som jag fick prova. Det kändes som att jag skickade ut honom på lagret hela tiden, men han har ju faktiskt betalt för att hjälpa kunderna att hitta rätt skor :) Provade flera olika märken och olika storlekar och bredder. Tydligen har jag ganska smal fot så de normalbreda skorna gick bort ganska snabbt. Fastnade till slut för ett par Asics Gel-skor för 1600:-. Egentligen mer pengar än vad jag hade tänkt lägga ut men jag hoppas att de är väl värda pengarna! Dessutom har den här kedjan sin s.k. Nöjd-Kund-Garanti vilket innebär att man får använda sina skor och ändå byta dem inom 30 dagar, om man inte skulle vara nöjd.

Jag går omkring i mina nya skor nu, men imorgon ska de få komma ut på asfalten en sväng :)
 
Uppdatering! 
I morgon ska jag lämna tillbaka skorna. T hittade precis samma sko fast mycket billigare från en tysk hemsida så jag får dem för ca.800:-, alltså nästan halva priset. Tack och lov för öppet köp!

5 kommentarer:

Ida sa...Best Blogger Tips

fast jäkligt taskigt för killen som hjälpte dig en jäkla stund att hitta dom kanske.. hehe.. det är ju därför de kostar mer..

Annie S sa...Best Blogger Tips

@Ida
Alltså såååå länge hjälpte han mig inte. Jag kom till affären ca. kl.11 och kollade kvittot och såg att jag betalat 11.17. Jag har nog hjälpt kunder längre än så utan något löpband ;)

Hannah sa...Best Blogger Tips

Gud så kul att du har bestämt dig för att bege dig ut lite. Ta det försiktigt i början bara, vi vill inte ha nån överansträngd Annie :)

Svar: Men vad gullig du är. Det är bara för att jag har en godisfri månad som det ser så bra ut ;) säkert haha. Jag följer ingen diet alls. Körde ju på lch förra året men numera äter jag det jag vill äta med ganska mycket fokus på proteinet. Dels för att det är så gott med kött haha men också för att det är bra att äta mycket av det när man tränar ;)
Om en månad ska jag nog ta å köra en deffperiod dock. :D
Hur tränar och äter du i nuläget? :)

Annie S sa...Best Blogger Tips

@Hannah Nu i början ska jag mest powerwalka men på sikt ska jag börja springa/jogga ;)

Godisfritt är alltid bra. Vi har i princip helt slutat köpa godis, men med chips är det svårare. Vi har infört chipsförbud nu ;) Jag har satt upp som mål att köra Zumba eller Orbitreken + styrketräna med gummiband tre gånger i veckan och ta minst 2 promenader i veckan. Jag försöker tänka mindre kolhydrater i maten, men annars äter jag bara mindre portioner av det vi lagar. Tycker det är så jobbigt att hålla på att räkna kalorier och gram hit och dit. Skulle behöva en herr vit med någon bra app som räknade ut det där till mig :)

Hannah sa...Best Blogger Tips

Godisfritt ÄR alltid bra. Speciellt som jag alltid blir så överdriven. Kan ju iofs bero på att jag alltid har mina vad och utmaningar så att jag aldrig riktigt hittar begränsningen men det behöver vi inte prata om... :P Chips är gott men det jag verkligen blir fast i är godis, sött, choklad, ja du vet. Det är som en droooog!
Mål är bra! Tänk på att klura lite på alternativ och sånt ifall nåt av det skulle skita sig, men det verkar som att du kommer variera bra - jag tror det kommer gå skitbra! Annars så kan du tänka på att minsta lilla grej som du gör annorlunda i vardagen, ökade antal hushållssysslor, att du cyklar eller promenerar dit du ska t.ex, kan ge så himla mycket. För allt handlar ju om intag och utsläpp.. vilket du verkar ha fattat ;)
Det ÄR jobbigt å räkna kalorier. Jag höftar bara när jag räknar, för jag har ett ganska bra hum om allt. Har haft tänket lite fram och tillbaka nu i några år :) Tycker ju att det är kul med å då blir det ju en helt annan sak.
Men jag tycker definitivt att du ska skaffa dig en herr vit haha!
Oj nu blev det visst en hel berättelse ;)