lördag, mars 26, 2011

Fyrvaktaren

Lånade denna av mammsen. Läckbergs senaste i Fjällbacka-serien.

Bild från Adlibris

Fakta
Författare: Camilla Läckberg
Antal sidor: 358
Utgiven: 2009


Annie flyr från sitt gamla liv och bosätter sig på ön Gråskär, i folkmun kallad Gastholmen, tillsammans med sin son. I Fjällbacka blir en man ihjälskjuten och polisen Patrik och hans kollegor utreder mordet. Ledtrådarna leder till en förening för kvinnor som blivit misshandlade i hemmet. Under utredningens gång blir Patrik och hans kollegor på Tanumshede-polisen kontaktade av Stockholmspolisen. Ett mord i Stockholm verkar ha någonting med mordet i Fjällbacka att göra.

Det är alltid svårt att skriva och prata om Läckbergs deckare utan att avslöja för mycket. Jag har läst fyra av hennes tidigare böcker om Fjällbacka och de följer alla ett visst mönster med en historisk tillbakablick, en story som följer polisen Patrik och hans fru Ericas privatliv och en story som följer någonting (oftast ett mord) som händer i trakterna kring Fjällbacka. Jag tycker om Läckbergs stil men jag har nog tröttnat lite på samma mönster om och om igen. Fyrvaktaren är en välskriven bok och säkert spännande om man inte läst något av hennes tidigare verk, men jag tyckte att den var lite väl förutsägbar.

Betyg och motivering till betyg: 5. Den är helt ok, men förutsägbar (som sagt). 

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

1 kommentarer:

Ida sa...Best Blogger Tips

Jag har inte läst just denna, men jag håller med dig om att Läckbergs böcker inte direkt bjuder på det där lilla extra.. Språket är välskrivet, men inte direkt något extra. Det är ordinära böcker, med ordinära handlingar som ger en vad man förväntar sig men inte mer..