fredag, december 10, 2010

Om att utbilda sig

Varje vecka sätter jag upp mål för mig själv för vad jag ska åstadkomma, till exempel med uppsatsen. Idag var målet att bli klar med omformuleringen av den tidigare forskningen, och det lyckades jag med på ca. 3 timmar så då fick jag ta resten av dagen ledigt. Istället för att "inte göra någonting" som jag är så himla bra på bestämde jag mig för att lyssna på P3 Dokumentär och bli lite allmänbildad. Lyssnar nu på dokumentären om Vipeholmsexperimenten. Superintressant! Tack för tipset E! Alla P3 Dokumentärer finns här.

En aspekt av utbildningen är att jag mer och mer känner att jag har utbildat mig till antingen arbetslöshet eller jobb med dåliga villkor och dålig lön. Det finns jobb för gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk, men tyvärr inte i stan, knappt i landskapet. Jag vill verkligen inte flytta till Jokkmokk för att få ett jobb som passar det jag läst till! Jag har fått en förfrågan om ett 50% vikariat i Mjölby fram till sportlovet, men jag vågar inte ta det. 50%. I Mjölby. 2 timmars pendling om dagen. I några få veckor. Sen måste jag ju ändå hitta något annat! Jag ska försöka ha is i magen, men jag är en sådan person som behöver veta vad jag ska göra kommande månader och det är ju väldigt svårt att veta som läget är nu.

Är trött på allt som har med uppsatsen att göra och blir bara besviken när jag försöker hitta ett jobb. Kan jag få jullov så att jag kan få tillbaka motivationen? Kan jag få ett jobb i julklapp eller födelsedagspresent?

Jag behöver en sådan här tavla tror jag...

0 kommentarer: