tisdag, december 07, 2010

Glasbruket

Har läst några andra böcker av denna författare, men den här är tydligen den första som översattes till svenska.
Bild från CDon

Fakta
Författare: Arnaldur Indriðason
Antal sidor: 263
Utgiven: 2000

En man hittas ihjälslagen i sitt hem och mördaren har lämnat ett kryptiskt meddelande bredvid kroppen. Kriminalpolis Erlendur leder mordutredningen och hittar ledtrådar som leder tillbaka till ett våldtäktsfall på 60-talet. Erlendur kämpar med att utföra sitt jobb och hinna med sina personliga relationer, med bland annat dottern. Förutom mordet blir han inofficiellt ansvarig att utreda vad som hänt med en kvinna som försvunnit spårlöst på sin bröllopsdag...

Det är alltid svårt att recensera deckare eftersom man inte vill avslöja för mycket. Jag tycker generellt att Indriðason skriver väldigt välskrivna deckare, men den här spretar för mycket och jag blir inte lika engagerad som jag har blivit i hans andra böcker. Någonstans går den röda tråden mig förbi. Ett tips är att läsa någon av hans andra böcker istället för denna. Jag har läst "Kvinna i grönt" och "Mannen i sjön" och de var mycket bättre än den här!

Betyg och motivering till betyg: 3. Den engagerade inte och den spretar. Vissa frågor lämnas obesvarade.
(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte ha getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

0 kommentarer: