onsdag, december 10, 2014

Bara att vänja sig?

Jag är mycket noga med att mina elever får komma till mig om de undrar över något som har med uppgifter eller bedömningar av uppgifter att göra. Denna kritik tar jag gärna åt mig för att förbättra mig själv som lärare.

Idag hände dock något som jag aldrig varit med om förut, men som säkert kommer att hända igen; jag blev kontaktad av en anhörig till en elev som hade kommentarer på en uppgift och bedömning som jag gjort.

Mer än så vill jag inte säga, då jag ju kan bli polisanmäld, för jag jobbar ju som lärare i Sverige. För även om jag kände mig illa till mods eftersom jag var tvungen att försvara mig och mitt jobb, även om samtalet ledde till att jag började tänka tankar om att byta jobb, även om jag mådde skit på bussresan hem efteråt så kommer det ändå att vara mitt fel i "alla andras" ögon. För alla har ju gått i skolan och vet hur det funkar. För vem som helst kan ju bli lärare. Och lärare och deras arbete kan man alltid ifrågasätta.

1 kommentarer:

Kattis sa...Best Blogger Tips

Ja,så är det! Alla vet alltid hur vi ska sköta vårt jobb och vad vi gör för fel men få vill vara lärare. Visst är det konstigt! Det är så lätt att se felen hon andra men inte tänka på sina egna fel.Jag tror att Sveriges skolor får problem att hitta lärare ganska snart.Tänk när vi gamla går i pension och de unga ger upp!
Men stå upp, stå ut, stå kvar! Lyssna på de positiva kommentarerna!
Kram Mamsen