tisdag, april 01, 2014

Vårkaka

Vi hade gäster i helgen och bakade lite. Det blev en del rester så jag tog med mig till jobbet. Behöver jag säga att det var uppskattat?



Recept
Kladdkaka i långpanna
400 g smör
10 dl socker
8 ägg
3 dl kakao
6 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
0,5 tsk salt

Smält smöret i en stor kastrull. Rör ner socker och sedan ett ägg i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner detta i smeten. Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna och grädda i 175 gr i 30 min. Låt svalna och ställ sedan kallt i några timmar innan servering.


Mintfrosting (från Sockerrus, med några egna justeringar)
200g osaltat smör, rumsvarmt
350g florsocker
2 msk mjölk
1 tsk pepparmintsessens
Några droppar färg (jag brukar använda grön och/eller blå)
2 msk cream cheese
Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsocker, mjölk och pepparmintsessens. Vispa till en jämn smet. Blir den för lös så kan du tillsätta lite mer florsocker och blir den för hård så kan du tillsätta några droppar mjölk. Avsluta med några droppar färg. Fyll en spritspåse med valfri tyll och dekorera kakorna.
Dekorera med en liten sugarpasteblomma för att få rätta vårkänslan!

1 kommentarer:

Kattis sa...Best Blogger Tips

Jag förstår att det blev uppskattat! Mums så gott! Mamsen