torsdag, oktober 28, 2010

Lord Nevermore

Det var längesedan jag recenserade en bok. Kurslitteraturen har tagit alltför mycket av min tid, men nu har jag äntligen läst ut denna.

 Bild från Månpocket

Fakta
Författare: Agneta Pleijel
Antal sidor: 493
Utgiven: 2001

Lord Nevermore handlar om de polska barndomsvännerna Bronislaw och Stanislaw, deras tankar om livet och deras öden. Bronislaw är antropolog och Stanislaw konstnär och den mest filosofiska av de två. De åker till Australien precis när första världskriget bryter ut, Bron för att studera "de primitiva folken" och Stas för att försöka komma över sin fästmö som tog livet av sig. Historien sträcker sig över flera år och de får uppleva ett andra världskrig, de möter kärleken, de får uppleva berömmelse och till slut döden.

Jag trodde aldrig att jag skulle komma igenom den här boken! Den är alldeles för djup och filosofisk för att vara något som fångar mitt intresse. Jag sa flera gånger att jag inte ville läsa den längre, T sa att jag skulle dra ur bokmärket, men jag var envis och tog mig igenom den. Tyvärr kan jag inte säga så mycket om den. Språket var alldeles för flummigt och "train-of-thought"-mässigt och karaktärerna är ganska platta. Det enda som var lite spännande var beskrivningarna av bombningarna under andra världskriget och om huvudpersonerna skulle klara sig levande ur kriget. Som ni förstår så är detta ingen favorit för mig.

Betyg och motivering till betyg: 2. Mest ett sömnpiller. De filosofiska monologerna är inget för mig.

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte ha getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

1 kommentarer:

Ida sa...Best Blogger Tips

Nej då, jag ska inte flytta =) Men Adde ska flytta hit =)