tisdag, november 20, 2007

Utbildningspanik

Ju mer jag funderar på det här med spansklärare desto mer osäker blir jag. Har suttit och läst igenom kapitlet för dagens spansklektion och bara blivit mer och mer skeptisk.
Har kollat kursplanerna för inriktningen spanska på lärarprogrammet och blir mörkrädd. Hur ska jag någonsin kunna "visa grundläggande kunskaper om spanskspråkig litteratur och kunna analysera och diskutera denna" eller "ha utvidgat sitt ordförråd samt sin förmåga att uttrycka sig korrekt i både muntliga och skriftliga sammanhang" eller "ha fördjupat och utvecklat sina grammatiska kunskaper i spanska samt ytterligare ha fördjupat ett kontrastivt perspektiv".
Visst har jag ett visst självförtroende när det kommer till språk men jag måste nog tänka om...

Nån som har nåt förslag på vad jag kan göra? Helst nåt som går att kombinera med rollen som engelsklärare då. För engelskan vill jag läsa klart men frågan är ju vad jag ska kombinera det med.
Alla mina kära vänner som läser denna blogg, har ni någon idé?

2 kommentarer:

Arwenohusseomatte sa...Best Blogger Tips

jadu det är inte kul att läsa kursplaner, men ge det lite tid att sjunka in. det är många vackra och stora ord. försök förklara dom för dig själv och fråga alla kollegor du kommer åt.
Du kan försöka låta eleverna själva tolka kursplanen och ge förslag på en planering...

men vad vet jag, jag har ju gett upp lärarkarriären :P

kram

starsailor sa...Best Blogger Tips

det är svårt sånt där.Ibland tror jag att man får tänka lite såhär:vad skulle jag göra annars?finns det inget självklart svar på det,så kanske det bara är att hålla ut.det är ju ändå något som gjorde att du sökte dig till den utbildningen, med den inriktningen!Motivationen går ju upp och ner, och man frågar sig ofta varför man gör det här egentligen!tro mig,jag tänker samma sak många gånger.Varje vecka!Men man får lita på den där rösten som drog en dit man är just nu,och lita sina egna beslut.det finns ju oftast bra orsaker varför man tog dem!
Flum, jag vet :D
Puss