torsdag, februari 06, 2014

Vuxenperspektiv

Jag undervisar vuxna i engelska och svenska som andraspråk. Jag gör mitt bästa för att möta mina elever på ett vuxet sätt. Många av mina elever är till och med äldre än jag. Alltså borde jag inte agera "mamma", såsom kanske en lågstadielärare ibland måste göra. Vuxenlärarrollen är ofta svår att hantera för mig, samtidigt som jag inte kan tänka mig ett annat lärarjobb. Hur ska jag kunna ge de vuxna förutsättningar att klara sig i vidare utbildning om de förväntar sig att jag ska fixa och ordna allting åt dem, såsom till exempel införskaffande av kurslitteratur, i tid och otid? När axlar de vuxna eleverna det vuxna ansvaret för sina egna studier?

Bara några funderingar såhär efter två dagar tillbaka på jobbet.
Jag måste bara avsluta med att säga att jag för det mesta har riktigt bra elever som tar ansvar, köper sina böcker och gör det de ska! :)

0 kommentarer: