lördag, januari 05, 2013

Ekonomi på datorn

Ända sedan gymnasiet har jag fört ned mina utgifter i en stor anteckningsbok. Det har varit ett utomordentligt bra sätt för att 1.) minska på utgifterna eftersom det är jobbigt att skriva ned varenda liten sak som jag lägger pengar på, 2.) hålla koll på utgifterna så att man inte blir ett fall för Tv3:s Lyxfällan.
Pappa brukar säga att jag inte lyssnar på vad de, mina föräldrar alltså, säger, men när det kommer till ekonomi har jag nog lyssnat lite iaf och dessutom haft mamma som förebild ;)

Idag upptäckte jag i alla fall att jag skrivit ut alla mina anteckningsböcker och beklagade mig över detta till min käre make som förvånat frågar mig: "Varför gör du det inte i Excel istället?". Bakåtsträvare som jag är ser jag problem med detta, såsom att jag måste starta datorn för att skriva in alla småutgifter, det är ju så jobbigt. Dock så står min dator allt som oftast på och jag sitter ju ändå vid den ett par timmar om dagen, så det behöver ju inte var jobbigt. Jag har gjort årsbudget och "utvärderat" mina kassaböcker i Excel sedan 2010, så idag gick jag in i den digitala tidsåldern genom att skapa en kassabok för 2013 i Excel. Jag fick god hjälp av T (jag är inte så duktig på Excel-formler) och nu är Excel-kassaboken en snyggare upplaga av min analoga kassabok.

Tack föräldrar för att ni gett mig verktyg för att hålla koll på ekonomin och tack T för att du moderniserade mitt kassabokssystem ;)

1 kommentarer:

Kattis sa...Best Blogger Tips

Så bra! Tack för att du lyssnade på kloka ord! Lycka till med 2013! Kram mapa