måndag, oktober 29, 2012

Stressig sjukvård

Jag har varit sjuk ganska mycket den här hösten och idag kände jag att nu får det räcka, så jag vände mig till den svenska primärvården, alltså min vårdcentral, för hjälp. Det är ju mest förkylningar jag haft, men orsaken till att jag vände mig till vården nu var för att jag fått ännu en ögoninfektion, vilket då var mitt mest akuta ärende. Jag tänkte i min dumhet att jag kanske skulle få tid att prata om mina andra problem, typ alla mina stressymptom och hudproblem, men tji fick jag. Jag fick en tid under jourtiden, då andra mer akuta fall kan komma att gå före. Kom i god tid, anmälde mig och fick vänta en stund innan det var dags att träffa läkaren. En läkare som snabbt tittade på ögat, bekräftade att det var en ögoninfektion, skrev ut ett recept på ögondroppar och sedan sa tack och hej. Jag försökte fråga om stress och eventuell allergi, men han verkade mest inställd på att få in nästa patient. Blev så förvånad att jag bara gick. Vad är det för sjukvård man får om läkaren bara tittar på en (han kollade på mitt öga från sin stol på andra sidan skrivbordet) och sedan skriver ut recept? Kan det kallas vård?

Angående stressen hade jag ett mycket...jag kan inte säga givande, men skönt samtal med en nära vän och jag fick några goda råd och många små tankebin har börjat surra i mitt huvud...igen.

En mening som snurrat i min skalle senaste veckan får avsluta detta inlägg,
Kan man bli sjuk av att livet inte riktigt blev som man hade tänkt sig?

0 kommentarer: