tisdag, april 06, 2010

Tallinn-rapport

Vi har haft en superhärlig helg i Estlands mysiga huvudstad! Vi tog inte med digitalkameran utan mobilerna fick räcka så det blev inte så många (bra) bilder. De kommer när vi tankat över dem till datormaskinen.

Vi åkte buss från Linkan i torsdags och tog buss från Centralstation till Värtahamnen. Väl där, i väntan på T's familj, planerade vi ett aprilskämt men det misslyckades eftersom familjen var sen på grund av trafiken så vi var tvungna att boarda färjan fortast möjligt. Efter lite meckande med vilka som skulle bo i vilka hytter intog vi färjans buffé. Jag åt nästan bara från fiskbuffén! :)

Fredag morgon ankom vi till Tallinns sadam (hamn) och vi tog en taxi till Pirita Top Spa Hotel. Jag och T fick ett rum med fantastisk utsikt över havet och Tallinn! Vi packade upp lite, köpte bussbiljetter och åkte in till Tallinn City. Övriga familjemedlemmar stannade kvar på hotellet och spa-ade. Vi åt sushilunch på en jättebra restaurang och sen promenerade vi runt, mest i Gamla stan. Vi letade upp de muséerna vi hade bestämt att vi skulle besöka men de var stängda på Långfredagen såklart :( Fikade på ett supermysigt fik där de hade handgjorda chokladpraliner, youmie!!! Åkte tillbaka till hotellet och gjorde oss fina för middagen som intogs på hotellets restaurang. Jag åt ceasarsallad (repris från förra året) och supergod lax med gurk-och-morotssallad.

Lördagen tog jag och T bussen in till stan igen. Vi gick först på Tallinns stadsmuseum som var jättefint och intressant. Efter lunch på den lokala hamburgerkedjan gick vi till Ockupationsmuséet. Det var också bra men jag tror att T uppskattade det mer än jag. Jag somnade nästan när vi tittade på en av muséets videosnuttar ;) Fikade och sen hem till hotellet för välförtjänt vila. Hela familjen åkte in till stan på kvällen för att äta middag på Olde Hansa, en medeltidsrestaurang som bör upplevas! Vi fick öl i lerkrus, åt på lertallrikar, servitörerna var klädda i medeltidskläder och hela restaurangen var upplyst av levande ljus. Så mysigt! Efter en drink på hotellbaren somnade vi gott.

På söndagen checkade vi ut från hotellet men vi stannade i Pirita. T och jag tog en promenad ut på piren och beundrade utsikten. När vi äntligen fick tag på taxi åkte vi till färjeterminalen och lämnade väskorna och sedan åkte vi in till stan. Vi åt lunch på Troika, en rysk restaurang, och sen åkte vi tillbaka till färjeterminalen. Jag, T och T's bror shoppade diverse alkoholhaltiga vätskor i en bordershop och sen gick vi på båten. Kollade taxfreen och slappade i hytten. Middagen åt vi på båtens ryska gourmetrestaurang och jag och T berättade om våra framtidsplaner ;) Efter middagen drog övriga familjen sig tillbaka medan jag och T tog en drink (eller två...) och kollade på showen i nattklubben.

I går morse kom vi tillbaka till Stockholm. Vi åkte till T's föräldrars lägenhet och åt lunch och sen tog vi bussen hem till Linkeboda. Jag sov som en stock på bussen och mina fötter uppskattade vilan!

Vi har haft en supermysig helg, som sagt, och jag är så glad att jag är en del av T's familj och att han är en del av min!

0 kommentarer: