tisdag, maj 28, 2019

Formellt språk...eller?

Jag är återigen i jobbsökartagen men börjar att bli rätt less på dåligt skrivna annonser och grammatiskt felaktiga mottagningsbekräftelser. Det formella språket, som jag hoppas fortfarande gäller i just jobbsökarbranschen, har blivit mer som talspråk.

Här följer några exempel:
* Jag sökte jobb på en statlig myndighet. I annonsen fanns det flera meningar som saknade subjekt, "arbetar bra med andra","kan arbeta fokuserat" osv. Jag vill bara skrika VEM?
* Idag fick jag ett utvärderingsmail om en tjänst jag sökt på kommunen. Jag har inte hört ett pip om denna tjänst men jag ska ändå utvärdera processen (var finns logiken i det?). Även här tycker de som skickar mailet att vi ska strunta i sådana  petitesser som subjekt, "Skulle verkligen uppskatta att...". VEM? Jag uppskattar det då inte, det är ett som är sant.
* Utöver ovanstående exempel har jag sett annonser innehållande stavfel, syftningsfel och fel ordföljd. Dessa skulle kunna vara rena slarvfel men det kollar man väl som arbetsgivare upp innan man lägger upp annonsen?

Frågan är om det bara är jag som reagerat på detta. Det har iaf gett mig en idé att söka jobb som språkvårdare. Eller kanske annonsskrivare? 😊

0 kommentarer: