torsdag, maj 09, 2019

Att ta ett steg tillbaka

I morse var T hemma lite längre eftersom han skulle börja jobba lite senare. Han matade C, som vanligt, och jag väckte L. Vanliga morgnar brukar han vara på väg till jobbet när L äter frukost så i bästa fall hinner jag slänga i mig frukosten. I morse sa han åt mig att äta frukost och så tog han hand om L. Ovant! C låg lugnt i babygymmet och jag åt frukost, men så kom jag på att L skulle ha utflyktsdag så då gick jag upp för att se till att hon fick "rätt" kläder. Ställde mig vid garderoben och började leta, men då kom T och sa "Du, jag kan faktiskt ta det här".

Jag följer många feministiska konton på Instagram där jag läser om män som förväntar sig att kvinnan tar allt ansvar för barnen och någonstans inom mig är det programmerat att jag ska ta hela barnansvaret. Jag behöver programmera om mig. Vi är två föräldrar. Om jag inte tar ett steg tillbaka och låter T vara förälder, vem ska då göra det?

0 kommentarer: