måndag, september 04, 2017

Kursa

Idag var jag och en av mina bästa kollegor, tillika biträdande LR-ombud, på LR:s grundkurs. Det var ett trevligt avbrott i denna regniga vardagen. Jag kände mig något stärkt av att höra att vi (faktiskt) kan motsätta oss en övergång från ferietjänst till semestertjänst, även om det kanske ändå leder till att arbetsgivaren "vinner"och kör över oss. Det vi då kan sätta emot är att avtalet blir utformat på så sätt att arbetsgivaren i slutänden får betala (mycket) för omställningen. Och i en kommun har det faktiskt lett till att de gick tillbaka till ferietjänst...

Dessutom söker jag ju samtidigt andra tjänster. INTE inom skolvärlden, utan annat som jag tycker verkar intressant. Detta var också ett argument som våra kursledare tyckte var viktigt att föra fram, hur många duktiga lärare kommer att försvinna i och med ett avtalsbyte? I denna lärarbrist borde de bestämmande kanske tänka till både en och två gånger.

Mycket jobb på hjärnan, men det var underbart att komma hem till en glad (men snorig) liten tjej som, precis för en liten stund sedan, sade "Godnatt mamma". 

0 kommentarer: