torsdag, september 07, 2017

Digital räddning

En av mina idoler inom skolvärlden är Patricia Diaz. Jag har testat en del av alla digitala verktyg som hon använder, men då vi har väldigt korta kurser på Komvux blir det ibland svårt att hinna med allt det nyttiga (och roliga) som finns.

Men dagens lektionspass räddades av att jag hade vetskapen om det digitala verktyget (egentligen bara en himla rolig hemsida med en god pedagogisk tanke) Lyricstraining. Då våra CD-skivor till läromedlet vägrade samarbete, fick jag använda min så-ända-in-i-kaklet-flexibilitet och planera om lektionen. Och använda Lyricstraining.

Lyricstraining har jag lagt upp som en länk för mina elever att använda om de 1) gillar musik, 2) behöver öva på att lyssna och skriva engelska. Idag var de även tvungna att kunna bokstavera. Idén med Lt är att man får lyssna på en låt, ett antal ord är borttagna och man ska själv fylla i orden för att låten ska fortsätta. På lektionen spelade jag dum där jag stod vid datorn så om de sa vilket ord jag skulle skriva så frågade jag dem hur det skulle stavas (stavfel gör att låten inte fortsätter). Så vi övade en hel massa förmågor på en gång!

Vilken låt vi valde? Se nedan :)


OBS! Liten varning!
Man kan bli fast i Lt och så har en hel halvtimme gått...inget för stressade småbarnsföräldrar alltså :P

0 kommentarer: