onsdag, augusti 09, 2017

Arbetstid

Sommaren 2017 kom och gick. Blomstertid övergick i arbetstid. Föräldraledigheten övergår så sakteliga till jobb och hämtning och lämning på förskola (inskolning pågår) och försöka få ihop det så kallade livspusslet.

Jag har på tre dagar kommit in i de gamla banorna på jobbet och det känns som att jag redan jobbat flera månader. Vi har fått en ny chef som jag genast fått förtroende för, men tankarna om att söka mig vidare till andra jobb lever kvar. Jag känner mig liksom less redan innan jag träffat eleverna!

En annan sak som oroar mig är arbetstidsavtalet för oss lärare på Vux. Vi har nu fått rapporten från Skolinspektionen om att våra åtgärder för att vara så flexibla som möjligt är godkända, men min farhåga är att kommunen kommer att "köra på" med att förändra våra ferietjänster till semestertjänster ändå. Ferietjänst är ett sjysst avtal som passar bra med mina arbetssätt. Om jag ska behöva bli kontorsråtta och vara kreativ i ett alldeles för trångt arbetsrum 8-17 fem dagar i veckan vill jag inte vara lärare längre.

Jobbar man heltid med ferietjänst innebär det 35 h i veckan på arbetsplatsen. Det betyder 7 timmar om dagen, till exempel kl.8-15.30 (detta är den så kallade ramtiden och den kan man själv, ganska fritt, styra över också). Den här tiden ska innefatta lektionstid, mötestid, förberedelser och efterarbete samt utveckling av verksamheten. Elever, rektor och kollegor förväntar sig också att kunna få tag i dig om de vill diskutera något. Tyvärr finns det en del personer som utnyttjar ferietjänstens sjyssta villkor och "dealar" med chefen om att "jobba hemma". Detta missbrukas säkert på fler ställen, och jag har även märkt av det på min arbetsplats. Och det är detta som skrämmer mig. Om flera personer utnyttjar ferietjänstens fördelar för sin egen vinnings skull, kommer folk (och politikerna) att se det och vips infinner sig svartsjukan och våra avtal skrivs om så att vi får semestertjänst utan någon som helst förtroendetid och med stämpelklocka för att kontrollera att vi gör våra timmar.

Att vara less redan innan terminen dragit igång, att kollegor utnyttjar vårt sjyssta avtal och att kommunen har laglig rätt att ändra vårt avtal gör att jag söker andra jobb och funderar på vad jag vill göra. För tillfället snurrar tankar och funderingar om att läsa en programmeringskurs, men imorgon kan det vara något annat. Som facklig representant på min arbetsplats har jag lovat att i alla fall ta striden innan jag sticker...;)

0 kommentarer: