söndag, mars 13, 2016

Nageltrång

Häromdagen fick jag nageltrång och då googlade jag runt i jakt på huskurer. Idag har det faktiskt blivit mycket bättre så jag vill dela med mig av mina bästa tips.
OBS! Mitt nageltrång hade inte hunnit "gå så långt". Om tån blir infekterad och full med var och blod ska man självklart vända sig till sjukvården.


  • Ta en tops fylld med barnolja och stryk längst med kanten där "trånget" är, samt försök att komma med topsen bakom nageln där det är trångt.
  • Bänd nageln försiktigt ur det trånga med topsen. 
  • Fila med en nagelfil på den delen av nageln som skär in i huden. Det är lite pilligt, så man kan trycka fram nageln med hjälp av en pincett eller topsen.
  • Använd pincetten för att "plocka av" nagelbitar som filats loss.
  • Smörj återigen med en tops fylld med barnolja längst trånget. Jag smorde rikligt. Man får passa sig så man inte halkar :)
  • Gå barfota eller låna mannens strumpor så att inget klämmer åt på tån.

Nu hoppas jag förstås att ni läsare är så mycket smartare än jag (typ klipper tånaglarna rakt och går i lagom stora skor) så att ni inte får nageltrång, men nu vet ni vad man kan göra om man ändå får det.

Inget nageltrång på sommaren, inte!

0 kommentarer: