lördag, september 01, 2012

Uppdatering på böcker jag läst

Jag insåg häromdagen att jag inte bloggat om böcker på länge. Jag har avverkat en hel drös sedan jag senast skrev, så det blir inga långa utläggningar. Alla bilder från Bokus och CDon.

Jonathan Franzen "Frihet"



Ska jag skratta eller gråta? Vad är syftet med denna roman? Om en familj som inte kan kommunicera som vanligt folk. Enda höjdpunkten är att den utspelar sig i Minnesota, så jag kände igen ortsnamn och kände igen mig i miljöerna.


Jan Guillou "Madame Terror"



Janne skriver bra, och det är ju roligt att Mouna är en sådan stark personlighet som kickar butts, men Hamilton-böckerna är inte min kopp té. Helt ok nöjesläsning om man är militäriskt intresserad.


Elizabeth Gilbert "Eat, pray, love"



Jag är nog för ung för att läsa denna nu. Borde kanske ha väntat 20 år till (alternativt ha skiljt mig). Boken har gjort stor succé i USA men jag ser inte riktigt poängen.


Cecelia Ahern "P.S I love you"



Jag har sett filmen för många gånger och vissa saker ändras ju när man gör film av böcker. Dock grät jag minst lika mycket ändå. Helt klart läsvärd om man känner sig lite extra romantisk.


Denise Rudberg "Ett litet snedsprång"



Så kallad elegant crime, spänningsroman i fina miljöer. Läste den som en vanlig deckare och tyckte att den var ok, inte mer.


Anne Holt "Frukta inte"

Eeeh...kommer inte ens ihåg vad den handlade om. En deckare som många andra med en handling som innefattar både privatliv och polisiärt arbete.


Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren "Cirkeln" och "Eld"




Nu snackar vi! Inte sedan Harry Potter-böckerna har jag velat sluka böcker så mycket som när jag började med "Cirkeln". Skrivna som ungdomsromaner, men jag känner igen mig i så mycket att det inte spelar någon roll. Moderna häxor och andra övernaturliga händelser blandat med ungdomars känslostormar och sökande efter identitet gör denna serien till något helt i sitt slag. 10/10 och därmed basta. 

1 kommentarer:

Sara sa...Best Blogger Tips

Råkade komma in på din blogg.. om du gillade Cecelia Aherns sätt att skriva så har hon skrivit flera bra böcker.. har bara läst dem på engelska så jag kan inte svara för de svenska översättningarna men helt okej söndagsläsning.. =)