torsdag, juni 27, 2024

Skärmchallenge 2024

Jag har blivit beroende. Beroende av skärmar. Alltför stor del av min tid går åt till att scrolla, surfa på internet, läsa nyheter, kolla igenom flöden osv. Tidigare somrar har jag haft SoMe-paus. Den här sommaren går jag steget längre och ska försöka bli så skärmfri som det bara går. Jag måste inte hänga med i allt och allas liv, mitt eget liv är fullt tillräckligt. Jag behöver lära mig att ha tråkigt igen, vara mer närvarande i stunden, använda telefonen som ett verktyg och inte som en förlängd kroppsdel. Därför har jag, med hjälp av Microsoft Copilot, skrivit ett manifest för Skärmchallenge 2024.


Manifest skärmchallenge 2024

Jag lovar att:

  • Prioritera verklig interaktion över digital kommunikation
  • Njuta av naturen och andra upplevelser utan att känna behovet av att dokumentera varje ögonblick
  • Vara närvarande i stunden, särskilt under familjeaktiviteter och när jag träffar vänner
  • Begränsa skärmtid till specifika tider på dagen för att främja en hälsosam balans
  • Välja aktiviteter som inte kräver skärmar, exempelvis läsa böcker, fotografera (med min Canon-kamera), skriva eller promenera
  • Stänga av notifikationer för att minska frestelsen att ständigt kolla av telefonen
  • Skapa skärmfria zoner, där ingen elektronik är tillåten
  • Reflektera över min skärmanvändning vid dagens slut och sträva efter att förbättra mig varje dag

Mina förhållningsregler är:

  • Max 1 timmes skärmtid om dagenIngen telefon i sovrummet eller på toa
  • Det är tillåtet att titta på tv tillsammans med andra
  • Meddelanden på exempelvis Messenger eller DM:s på Insta får jag svara på, men jag måste inte svara direkt utan kan vänta till dagens specifika ”skärmtimme”. Vill ni ha tag i mig snabbare än så får ni ringa.
  • Datorn får användas utöver 1 h skärmtid, men bara för att utföra ärenden såsom resebokningar, bankärenden m.m.
  • Telefonen får användas som kamera men jag måste inte vara den som fotar…

Genom att följa detta manifest hoppas jag att jag förbättrar min livskvalitet, stärker relationer med de jag bryr mig om, återupptäcker glädjen i de enkla sakerna i livet och föregår med gott exempel för mina barn. 


Återkommer i augusti hur det har gått 🌞

0 kommentarer: