onsdag, november 24, 2021

Det var väl på tiden!

Ja, vilket annat uttryck passar väl bättre idag än "Det var väl på tiden"?! Vi skriver (slutet av) år 2021 och Sverige har fått sin första kvinnliga statsminister. 

Heja Magdalena!

När jag var liten, ungefär 10-12 år, tyckte jag att Island var ett coolt land för de hade ju en kvinna som var president. Längre än så sträckte sig inte min feminism. Idag, när jag själv har barn, döttrar, känns denna representation ännu viktigare. Magdalena Andersson är inte den första kvinnan på en maktposition i Sverige, men hon är det första kvinnan att bli statsminister i världens mest jämställda land (riiight?!). 

Det tog bara 100 år sedan kvinnor (inte alla kvinnor!) i Sverige fick rösträtt innan vi fick den första kvinnan på statsministerposten. Ska det ta 100 år till innan vi blir världens mest jämställda land - på riktigt? 

En stor dag är det i alla fall. Ikväll ska jag fira. 

0 kommentarer: