tisdag, april 28, 2015

Jobbigaste terminen hittills

Jag trivs väldigt bra med den tjänsten som jag har nu, men den här terminen har varit och är den mest krävande hittills. Kurserna är roliga att ha, då jag har både grund- och-gymnasiekurser, men eleverna är oerhört krävande. Jag trodde i mitt stilla sinne att på Komvux, där det är vuxna som studerar, tar studenterna eget ansvar för att skaffa böcker, göra läxorna, läsa igenom det vi gått igenom på lektionen, repetera osv.....men nej, allt ska repeteras i helklass (fastän vi bara har en termin per kurs) och allt ska man "serva" med, från lösenord till föreläsningsanteckningar. Vilket jag har gjort.

Jag har hört från en del elever att jag är "hård" och ställer "för höga krav", men när jag har en kursplan att förhålla mig till och eleverna inte ens är halvvägs i närheten av att klara kursmålen efter att 75% av terminen har gått, då vet jag inte vad jag ska göra mer. Ska jag ha privatundervisning med var och en? Ska jag klona mig själv?

Under terminens gång har jag förvarnat min rektor om detta och hon är, som tur är, helt på min sida och tycker att jag gör rätt som ställer krav utifrån kursplanen. Att hon dessutom hjälpt mig oerhört mycket med ett annat problem den här terminen ska hon ha all eloge för. Nu kan jag förhoppningsvis andas ut och satsa stenhårt på att göra slutet, av den här annars så slitiga terminen, bra för såväl eleverna som för mig själv! :)

0 kommentarer: