onsdag, juli 23, 2014

Värmebölja

Såklart blev det kalasväder i Hovra just när vi skulle åka hem. Nästa år åker nog jag och syrran upp så att vi kan stanna lite längre. Hoppas bara att det blir lika fint väder som i år ;) Hovra-vistelsen var fantastisk! Vi bakade tunnbröd, träffade släkten (tunnbröd + släktträff = trevligt och produktivt), badade vid hällarna, träffade våra gamla hästkompisar Jaki och Svea, träffade Nygårn's tio (!) gråhundsvalpar, gick på marknad och såg årets Fâlakarneval. Jag anmälde mig frivilligt som lektant/badtant till mina (mestadels) söta och trevliga kusinbarn! :) Flodhäst FTW! ;)


Solnedgången sista kvällen i Hovra. Magiskt!


Nu är vi hemma i Berg igen. Vi bor ju vid sjön Roxen, men tyvärr har värmen gett upphov till algblomning så det är inte så roligt att bada i vattnet. Häst är här på besök och eftersom värmen håller i sig blir det till att åka en sväng till stugan imorgon. Jag MÅSTE bada! :) Det får gärna vara dö-varmt och soligt, men då måste jag ha tillgång till (fräscht) vatten, annars blir jag så grinig. Igår blev det bad i vattenspridaren som lösning på algblomningsproblemet. Nostalgiskt roligt (speciellt eftersom det var mammas och pappas gamla vattenspridare som jag sprang igenom som barn)!

Salvia har blivit utekatt på heltid, i princip. Hon verkar dock tycka att det är lite fööör varmt för hon springer ut en sväng på morgonen och kommer sedan in och lägger sig "schkuggigt" någonstans i huset. När vi var i Hälsingland var hon hos min kollega/kompis A och skötte sig exemplariskt! Jag är så glad över att vi har en sådan trevlig katt som man inte skäms för att lämna bort till folk när man behöver åka iväg.

Nähäpp, dags att förbereda kvällens grill! Ta hand om varandra i värmen!

0 kommentarer: