tisdag, juli 16, 2013

Konsten att vara kvinna

Det verkar ju som att jag inte har läst något på länge här på bloggen, men så är inte fallet. Det är bara det att jag läser bokserien "A Song of Fire and Ice", Game of Thrones-böckerna alltså, och jag väljer att recensera dem i sin helhet när jag är helt klar.

Dock så har jag böcker som jag läser vid sidan av och när min fina vän L tipsade om Caitlin Moran sprang jag snabbt till skolbiblioteket och lånade Konsten att vara kvinna.


Fakta
Författare: Caitlin Moran
Antal sidor: 320
Utgiven: 2011

Konsten att vara kvinna är en självbiografisk och fantastiskt rolig (mestadels diskuterande) text om hur det är att vara just kvinna. Moran gör, i min mening, helt klockrena iakttagelser av hur män behandlar kvinnor, men även av hur vi kvinnor behandlar varandra. På bokens omslag står det att boken är ett "feministiskt manifest" och det kan jag hålla med om. Moran har verkligen sporrat mig i mina egna tankar om hur jag som kvinna väljer att leva mitt liv. Jag fick dessutom ett gäng tankeställare, vilket jag alltid uppskattar med en bok. Konsten att vara kvinna sällar sig till Bitterfittan som en av de viktigaste böckerna jag läst. 

Betyg och motivering till betyg: 9/10. Den svenska översättningen är sådär. Jag kom på mig själv med att översätta vissa meningar till engelska för att få den rätta tonen. 

(Betygsskala 1-10 där 1 är "borde inte getts ut", 5 är "godkänd" och 10 är "fantastisk")

0 kommentarer: