Till alla mina lektioner brukar jag ha med mig en dataskriven lektionsplanering, ca. en A4 lång för en 90-minuterslektion. Detta dels för att jag fortfarande känner mig ny som lärare men också för att underlätta dokumentation OCH för att lätt kunna återanvända lektionsmaterial/planeringar.
Den här veckan har dock varit smått kaotisk då jag var sjuk förra veckan och det har varit möten, provrättningar och elevsamtal som tagit upp det mesta av planeringstiden. Jag har behövt prioritera vissa grupper mer än andra.
Detta ledde till att jag sista-minuten-planerade lektionen för klassen N1 (en klass som jag har haft i snart ett år i GrundSAS). Jag ska ha dem första lektionen imorgon också och inte heller den lektionen har jag hunnit planera. Eftersom jag och klassen känner varandra ganska väl vid det här laget, berättade jag för dem att dagens lektion var planerad "i trappan" på väg till klassrummet och morgondagens lektion var oplanerad. Och vet ni vad som hände? Världen gick inte under! Eleverna skrattade och förstod, sedan bad jag dem komma med förslag på vad de ville göra imorgon. Jag fick många förslag, och även om det, som vanligt, var så att alla inte blir helt nöjda så verkade de flesta vara tillfreds med att vi ska ha boksamtal imorgon. Det blir som en förberedelse inför bokrecensionen som de ska skriva och lämna in veckan efter lovet.
Och efter lektionen hann jag faktiskt skriva ned ett par frågor som de ska ha som hjälp imorgon på boksamtalen...så helt oplanerat blir det inte ;)
Den här veckan har dock varit smått kaotisk då jag var sjuk förra veckan och det har varit möten, provrättningar och elevsamtal som tagit upp det mesta av planeringstiden. Jag har behövt prioritera vissa grupper mer än andra.
Detta ledde till att jag sista-minuten-planerade lektionen för klassen N1 (en klass som jag har haft i snart ett år i GrundSAS). Jag ska ha dem första lektionen imorgon också och inte heller den lektionen har jag hunnit planera. Eftersom jag och klassen känner varandra ganska väl vid det här laget, berättade jag för dem att dagens lektion var planerad "i trappan" på väg till klassrummet och morgondagens lektion var oplanerad. Och vet ni vad som hände? Världen gick inte under! Eleverna skrattade och förstod, sedan bad jag dem komma med förslag på vad de ville göra imorgon. Jag fick många förslag, och även om det, som vanligt, var så att alla inte blir helt nöjda så verkade de flesta vara tillfreds med att vi ska ha boksamtal imorgon. Det blir som en förberedelse inför bokrecensionen som de ska skriva och lämna in veckan efter lovet.
Och efter lektionen hann jag faktiskt skriva ned ett par frågor som de ska ha som hjälp imorgon på boksamtalen...så helt oplanerat blir det inte ;)
Helt tomt...;)
1 kommentarer:
Så bra det kan bli! Så där kan jag göra ibland på väg till jobbet. Planering i bilen. Kram
Skicka en kommentar